Obowiązki logopedy
Obowiązki logopedy pełni mgr Edyta Pietrzak
Logopeda to specjalista zajmujący się profilaktyką, diagnozowaniem oraz terapią wad i zaburzeń mowy, komunikacji językowej oraz kompetencji językowej. Zadania logopedy w szkole to:
– Przeprowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia wstępnej oceny stanu mowy uczniów.
– Szczegółowa diagnoza logopedyczna uczniów wyłonionych podczas badań wstępnych.
– Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej.
– Podejmowanie wraz z nauczycielami działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu wad wymowy, zaburzeń komunikacji językowej.
- Współpraca z rodzicami uczniów – udzielanie porad i konsultacji w zakresie w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń.
– Kierowanie uczniów w razie potrzeby do specjalistów z zakresu medycyny (laryngolog, foniatra, audiolog, stomatolog, ortodonta, neurolog) i dziedzin pokrewnych (psychologii).
Diagnoza logopedyczna
We wrześniu przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne w klasach 1-3 i w oddziale przedszkolnym. Po zdiagnozowaniu u dziecka wad wymowy lub zaburzeń komunikacji rodzicom uczniów przekazywana jest informacja o zaleceniach podjęcia terapii lub jej kontynuowania, wraz z proponowanym dniem i godziną zajęć.
Terapia
Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie i w grupach 2-4 osobowych. Na zajęciach logopedycznych wykorzystywane są metody dydaktyczne oparte na nauce przez zabawę, dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka. Ćwiczenia logopedyczne obejmują:
· ćwiczenia oddechowe (sposób, tor oddychania) i fonacyjne
· ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny (mięśnie języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków)
· kształtowanie słuchu fonemowego i uwagi słuchowej,
·ćwiczenia artykulacyjne: wywoływanie prawidłowych głosek, utrwalanie ich poprawnej wymowy w wyrazach - we wszystkich pozycjach (w nagłosie, śródgłosie i wygłosie), utrwalanie ćwiczonych głosek w wypowiedziach dwuwyrazowych, w zdaniach, rymowankach, krótkich wierszykach, następnie utrwalanie poprawnej wymowy w mowie spontanicznej.
· ćwiczenia leksykalne: rozwijanie mowy, wzbogacanie zasobu słownictwa, budowanie słownika czynnego i biernego, słuchanie i analizowanie tekstów, tworzenie własnych rozbudowanych wypowiedzi słownych, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych,
· ćwiczenia myślenia przyczynowo skutkowego, wnioskowania przez analogię.
Współpraca z rodzicami
Terapia logopedyczna jest procesem długotrwałym. Jej skuteczność zależy od ścisłej współpracy: terapeuty, dziecka i rodzica. Same zajęcia logopedyczne są jednym z trzech elementów składających się na sukces w terapii. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenia z dzieckiem w domu. W tym celu każde dziecko ma zeszyt logopedyczny, z którego można się dowiedzieć, co aktualnie ćwiczy i jakie są zalecenia logopedy.
Rodzice mają możliwość skorzystania z wyznaczonych godzin konsultacyjnych podczas których:
· można zapoznać się z planem i postępami w terapii,
· dowiedzieć się, jak należy ćwiczyć z dzieckiem w domu,
· dowiedzieć się czy dziecko potrzebuje kontroli laryngologicznej, foniatrycznej, ortodontycznej czy badania słuchu,
· przekazać informacje o dziecku niezbędne w prowadzeniu terapii,
· zapytać o wszystko, co budzi wątpliwości związane z zajęciami logopedycznymi.